Att stänga ner kontoret några veckor på sommaren är inga konstigheter. Det är däremot ingen anledning till att verksamheten skulle stanna av helt, särskilt inte på de digitala plattformar där ditt varumärke har en stark närvaro. Här har vi listat några punkter som håller liv i flödet under semestern:

Planera
Ingen vill jobba under semestern. Ha därför ett “sommarmöte” några veckor innan, där ni tillsammans lägger upp en plan över vilka inlägg som ska skrivas och schemalägg när de ska publiceras.

Producera
När planen är satt är det bara att avsätta tid och få det gjort. Rensa schemat en dag och skriv, skriv, skriv – annars skjuter du bara upp det, tappar tid och arbetar inte lika effektivt.

Välj evergreen content 
Sommaren är en typiskt dålig tid för att testa nya saker. Satsa istället på evergreen content (innehåll som är relevant men inte beroende av säsong, nyhetsvärde eller skapar debatt), eller varför inte testa repurposing: att publicera tidigare inlägg men i nytt format. Kanske gör du en infographic av den där listan som skrevs i våras? Eller en video som förklarar det där invecklade inlägget från förra året?

100 % AFK 
Många av oss har lite väl svårt att sluta kolla jobbmailen även när vi är lediga. Men att kunna koppla av helt är minst lika viktigt som att ge allt på arbetstid. Ställ därför in ett autosvar på din mail, där du om möjligt hänvisar till en kollega som arbetar längre in på sommaren. Då kan du lugnt luta dig tillbaka i hängmattan med vetskapen om att allt ordnar sig. Går alla på semester samtidigt? Luta dig tillbaka

Informera mera
Vet era kunder om att ni stänger? Att inte få svar på sina mail eller frågor, särskilt om de är brådskande, är bland det värsta som finns och leder till frustration och, i allra värsta fall, kantstötta relationer. Låt kunderna veta att ni slår av på takten rejält under några veckor så uppstår inga missförstånd.