Content är kung – det har vi hört förut. Från att ha varit en spännande uppstickare bland marknadsföringsstrategierna har det nu blivit nästintill standard att ha en content-plan för, tja, nästintill alla varumärken.

Här är 5 kul fakta om content – några visste du säkert redan om, och några kanske är nyttiga nyheter. Hela listan hittar du här.

1. Ditt företag genererar fler leads med hjälp av en blogg 
Bara genom att ha en blogg ökar du dina kunders intresse för ditt företag och varumärke. De lär känna er som företag, vad ni gillar och vad ni brinner för. Ingen blogg än? Gör en! Nu!

2. Content behöver inte vara originellt jämt
Det är bara cirka 50 % av all content som är helt originellt och nyskapande. Resten består av sprudlande inspiration, hejvilt länkande och omskrivningar. Precis som den här bloggposten, alltså. Men du – länka alltid till källan. Annars är du oschysst.

3. Du behöver inte kalla dig för content marketer för att skapa content 
Långt ifrån alla företag har en content creator-tjänst. Det kostar pengar, tar tid och kanske inte ens är nödvändig i vissa fall – kanske har du en oupptäckt talang inom företaget som också har en annan tjänst? Undersök – eller outsourca. Vi hjälper gärna till!

4. Email är den populäraste typen av content
Email vinner jämt. Lägg därför ner ordentligt med tid på nyhetsbreven och övriga mail-kampanjer. Det lönar sig.

5. Artiklar med bilder slår högre än de utan
Att förklara den här är lite som att sparka in en öppen dörr. Bilder fångar uppmärksamhet, ger en känsla till texten och bryter upp de fruktade textväggarna. Bild > allt.